کد متحرک ساختن عنوان

استقلال تهران

این مقاله دربارهٔ بخشی از پیشینهٔ باشگاه استقلال تهران است. برای تاریخچهٔ کامل این باشگاه، پیشینه باشگاه فوتبال استقلال تهران را ببینید.
کلوپ دوچرخه‌سواران، دهه ۱۳۲۰. ایستاده از راست: علی دانایی‌فرد، باباجان، حریرچی، تفرشی، نوری، عمواوغلی، منصور صمدیان، جلالی. نشسته از راست: مشوقی، کارلو، پیرو، حراج‌چی.

پیشینه باشگاه فوتبال استقلال تهران ۱۳۵۷–۱۳۲۴ نخستین دوره تاریخ باشگاه فوتبال استقلال تهران است. در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم جمعی از ورزشکاران دوچرخه‌سواری برای سامان‌دهی امور مربوط به این رشتهٔ ورزشی در تهران گرد هم آمده و یک تشکل صنفی را پایه‌گذاری نمودند. این کانون دوچرخه‌سواری به تدریج ساختار باشگاهی پیدا کرد و در ۴ مهر ۱۳۲۴ با نام «باشگاه دوچرخه‌سواران» در خیابان فردوسی تهران اعلام موجودیت نمود. پرویز خسروانی از جملهٔ این بنیان‌گذاران باشگاه بود و در سال‌های بعد با در اختیار گرفتن امتیاز باشگاه نقش پررنگی در رشد و توسعه آن ایفا نمود. در ۴ سال نخست حیات دوچرخه‌سواران دامنهٔ فعالیت‌های باشگاه گسترش پیدا کرد و در رشته‌های گوناگون ورزشی صاحب تیم شد. از این رو در اواخر سال ۱۳۲۸ نام باشگاه با تصمیم هیئت مدیره از دوچرخه‌سواران به «تاج» تغییر یافت و تا هنگام وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران با همین نام به فعالیت ادامه داد.

تشکیل تیم فوتبال دوچرخه‌سواران به فاصلهٔ چند ماه پس از تأسیس باشگاه در دستور کار قرار گرفت. هستهٔ نخست تیم فوتبال دوچرخه‌سواران با ادغام تیم نادر به سرپرستی محمد جاویدان و تیم شهاب به سرپرستی پرویز عمواوغلی شکل گرفت. با پیوستن علی دانایی‌فرد به دوچرخه‌سواران تیم فوتبال باشگاه تکامل یافت و آمادهٔ رقابت با باشگاه‌های دیگر تهران شد. علی دانایی‌فرد تا اواخر سال ۱۳۴۸ − مگر در دوره‌هایی کوتاه − سکان رهبری تیم اول باشگاه تاج را در اختیار داشت و دارای طولانی‌ترین دوران مربی‌گری در تاریخ این باشگاه است. او در کنار هدایت تیم اصلی تاج، از میانه‌های دههٔ ۱۳۲۰ تا سال‌های پایانی عمرش در اواخر دههٔ ۱۳۵۰ به مدت بیش از ۳ دهه در تیم‌های پایه و زیرمجموعهٔ باشگاه به فعالیت و مربی‌گری پرداخت و از این رو به عنوان نخستین چهرهٔ دوران‌ساز تاریخ باشگاه استقلال شناخته می‌شود.

نظرات: (۱)

پارمیدا

پارمیدا۲۸ آبان ۰۰، ۲۳:۱۳

زنده باد استقلال

پاسخ دادن
پاسخ
۲۹ آبان ۰۰، ۱۰:۰۶

سلام بسیار تشکر موفق باشید.


ارسال پیام

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار
ورزش و فعالیتهای تربیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می گردد. امروزه فعالیتهای ورزشی بعنوان اقدامی جهت پیشگیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شود.