کد متحرک ساختن عنوان

مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار
ورزش و فعالیتهای تربیت بدنی موجب تقویت عضله قلب می گردد. امروزه فعالیتهای ورزشی بعنوان اقدامی جهت پیشگیری از بروز سکته های قلبی محسوب می شود.








لیگ دسته اول در چهار هفته داغ| جنگ بیانیه‌ به خاطر امتیاز تیم لیگ برتری + تصاویر

لیگ آزادگان در چهار هفته پایانی مسابقات فصل 1400-1399 حواشی مهم و متنوعی را به خود دید.

بخش ورزشی مجله خبری ورزشی اسپورت استار


مجله خبری ورزشی اسپورت‌ استار:
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، لیگ دسته اول در فصل 00-99 سرانجام با تمام کش و قوس‌ها، اتفاقات و حواشی به پایان رسید. فجرسپاسی که در پایان سال 99 تیم پنجم جدول بود، در سال جدید روند صعودی خوبی را در پیش گرفت و توانست بالاتر از مدعیانی مانند هوادار تهران، بادران، مس کرمان، شاهین بوشهر و استقلال خوزستان، به مقام قهرمانی برسد.

شاید کمتر کسی حتی در سال جدید فکر می‌کرد تیم ریشه‌دار شیراز به قهرمانی لیگ آزادگان برسد اما علی‌اصغر کلانتری چراغ خاموش تیمش را به صدرجدول رساند و توانست در چهار هفته‌ پایانی در حالیکه فجر تیم چهارم جدول بود و 5 امتیاز هم تا صدر فاصله داشت، در نهایت به عنوان تیم اول جواز صعود به لیگ برتر را به دست بیاورد. فجرسپاسی به خوبی از شانس خودش استفاده کرد و تا روز آخر پای آن ایستاد. در پایان نیم‌فصل اول حتی مجوز صعود هم برای این تیم یک رویای بزرگ بود اما در نهایت این رویا به بهترین شکل تبدیل به واقعیت شد.


در کنار جنگ داغ قهرمانی در منطقه صعود، تیم‌های پایین جدول نیز رقابت تنگاتنگی برای بقا داشتند. به جز گل ریحان البرز که اولین تیم سقوط کننده بود، نود ارومیه، چوکا، قشقایی، استقلال ملاثانی، رایکا و حتی شهرداری آستارا نیز خطر سقوط را کم و بیش حس می‌کردند و به همین خاطر 4 هفته پایانی شرایط ویژه‌ای در جدول حاکم بود و مسابقات با حساسیت بالایی برگزار شدند. (گزارش مسابقات و اتفاقات پیش از هفته سی و یکم را در اینجا بخوانید)

هفته سی‌ویکم، مسیر قهرمانی روشن شد

در این هفته فجرسپاسی 2 بر یک آرمان گهر را شکست داد تا با توجه به تساوی بدون گل هوادار مقابل شاهین، جای تیم بوشهری را در پله سوم بگیرد. تساوی بدون گل بادران مقابل چوکا نیز باعث شد فاصله تیم شیرازی با دو تیم بالایی به 3 امتیاز برسد. ضمن این که در پایین جدول با توجه به تساوی قشقایی و استقلال ملاثانی، چوکا با کسب یک امتیاز با ارزش در خانه بادران به  فرار از منطقه سقوط امیدوار شد. شکست شهرداری آستارا مقابل خیبر و رایکا مقابل مس کرمان نیز باعث شد این دو تیم هم نگران بقا در لیگ شوند.


هفته سی‌ودوم، هفته کلیدی برای قهرمان

پیروزی قشقایی مقابل بادران را می‌توان کمک بزرگی از جانب یک هم استانی برای فجر دانست. در کنار آن، برد بیرون از خانه فجر مقابل هوادار صدرنشین باعث شد تا ورق به نفع شیرازی‌ها برگردد. به این ترتیب شاگردان کلانتری به صدر رسیدند و در فاصله دو هفته به پایان لیگ جام قهرمانی را در دستان خودشان حس کردند. در منطقه سقوط نیز چوکا که روزهای پرامیدی را پشت سر می‌گذاشت از پس پارس جنوبی بر نیامد و به تساوی یک-یک رضایت داد. هرچند شهرداری آستارا مقابل استقلال خوزستان شکست خورد تا چوکا در فاصله 4 امتیازی با سه تیم 38 امتیازی قرار بگیرد اما امیدهای این تیم برای بقا، با نتیجه این هفته کمرنگ شد.


هفته سی‌وسوم، سه مدعی سایه به سایه به دنبال قهرمانی

هر سه تیم مدعی صعود بازی‌های خودشان را با قدرت پشت سر گذاشتند. فجرسپاسی شاهین مدعی را 3 بر صفر شکست داد تا این تیم بوشهری شانس صعود را از دست بدهد. هوادار نیز مس کرمان را 3 بر یک شکست داد تا مدعی دیگری عملا از گردونه خارج شود. بادران هم رایکای تازه متولد شده با هدایت پیروز قربانی را 3 بر یک شکست داد تا این تیم در هفته ماقبل پایانی همچنان 40 امتیازی باشد. به این ترتیب سه تیم 57 امتیازی حساب خودشان را کاملا از بقیه جدا کردند و هفته آخر حساسیت خیلی بیشتری پیدا کرد. چوکا نیز با قبول شکست مقابل قشقایی آخرین فرصت بقا را از دست داد و به عنوان تیم سوم به لیگ دو سقوط کرد.


هفته سی‌وچهارم، قهرمانی با پیروزی در نبرد تفاضل گل

سه مدعی در هفته پایانی هم بازی‌های خودشان را با برد پشت سر گذاشتند اما در این بین فجر سپاسی که از چند هفته پیش فرصت خوبی را پیدا کرده بود در بازی آخر 3 بر صفر گل‌ریحان را برد تا با خیال راحت و بدون هیچ شک و شبهه‌ای قهرمان شود. هوادار و بادران هم با نتیجه مشابه یک بر صفر مقابل حریفانشان پیروز شدند تا شاگردان رضا عنایتی به خاطر تفاضل گل 3+ نسبت به بادران، دومین سهمیه لیگ برتری را به نام خودش ثبت کند. نکته جالب این رقابت نزدیک بودن خط حمله هر سه تیم به یکدیگر است که این اتفاق، تاثیر گل خورده کمتر را به خوبی نشان می‌دهد.


*رتبه بندی گلزنان لیگ دسته اول در پایان فصل 00-99:

17گل: عارف رستمی از خیبر خرم آباد

13گل: علی فاتح از پارس جنوبی

12گل: حمید کاظمی از بادران

11گل: سجاد عبدویی از استقلال ملاثانی

*یک بازی و هزاران جنجال!

در هفته سی و سوم، هوادار مقابل مس کرمان قرار گرفت و برد 3 بر یک شاگردان رضا عنایتی واکنش ویژه‌ای را از سوی تیم و باشگاه بادران در پی داشت. سرمربی بادران پس از بازی این هفته گفت: "نتیجه ای که در بازی مس کرمان-هوادار رقم خورد کمی عجیب بود. هضم و درک آن برای من سخت است. هوادار در کرمان برای نباختن به میدان رفته بود و کمتر هوادار مس تصور می‌کرد که این تیم با سه گل شکست بخورد. اگر مس در این بازی برنده می‌شد شانس صعود داشت. البته هیچ قضاوتی در این باره انجام نمی‌دهم."

به این ترتیب جرقه یک جنجال بزرگ زده شد که پس از قهرمانی فجر و صعود هوادار، آتش آن به اوج خودش رسید. مالک بادران، مس را متهم به تبانی با هوادار کرد و از تصمیم باشگاه کرمانی برای خرید امتیاز هوادار در لیگ برتر خبر داد. اما این صحبت‌ها واکنش مجموعه مس کرمان را هم در پی داشت. سرپرست تیم مس کرمان در واکنش به ادعای فریدون قربانیان، به خبرنگار ورزشی فارس گفت: "وقتی کم می‌آورند بحث تبانی را پیش می‌کشند. ما خودمان مدعی صعود بودیم چرا باید تبانی می‌کردیم؟ اصلا صحبتی در مورد خرید امتیاز مطرح نیست و مالک بادران بهتر است در مورد پنالتی بازی با ملوان صحبت کند!" (مصاحبه کامل سرپرست مس را اینجا بخوانید) به این ترتیب عارف سعیدیان به تصمیم اشتباه رضا کرمانشاهی اشاره کرد که یک پنالتی در بازی بادران و ملوان به سود شاگردان روانخواه گرفت و باعث شد این تیم با کسب سه امتیاز این مسابقه فقط به خاطر تفاضل گل از رسیدن به لیگ برتر باز بماند. پنالتی که محرومیتی 20 روزه را برای کرمانشاهی در پی داشت. سرپرست ملوان در گفت‌وگو با فارس این محرومیت را ناعادلانه دانست چون ممکن بود این پنالتی باعث یک صعود ناعادلانه برای بادران شود.

باشگاه بادران در پاسخ به هجمه‌های ایجاد شده پس از بازی با ملوان بیانیه‌ای را به خصوص علیه باشگاه مس کرمان منتشر کرد. سپس باشگاه مس کرمان نیز با انتشار بیانیه‌ای پاسخ بادران (اینجا بخوانید) را داد و اعلام کرد این باشگاه بهتر است از برخی داوران هم تشکر کند! مسی‌ها در این بیانیه تلویحا به شهره موسوی (نایب رئیس فعلی فدراسیون فوتبال و یکی از مدیران عالی‌رتبه باشگاه بادران) نیز اشاره و اعلام کردند "اگر مدیران این باشگاه در فدراسیون توان مبارزه با این حجم از فساد در لیگ یک را ندارند، بالطبع مدیریت آن‌ها در باشگاه بادران نیز نتیجه‌ای جز شکست ندارد. کما اینکه همین اتفاق امسال و سال‌های قبل برای این تیم رخ داد." همچنین باشگاه مس در واکنش به ادعای تلاش برای خرید امتیاز هوادار، از باشگاه بادران به عنوان الگوی خرید امتیاز تیم‌ها نام برد! (بیانیه باشگاه مس کرمان را اینجا بخوانید)


ادامه اشتباهات داوری و انتقاد شدید از محبوبیت دو تیم

در این 4 هفته اعتراض به داوری‌ها از سوی تیم‌های مختلف به اوج خودش رسید. تقریبا در تمام بازی‌ها، تیم‌های مختلف در بالا یا پایین جدول نسبت به تصمیماتی که داوران اتخاذ می‌کردند، اعتراض داشتند و آن را در ثبت نتایج تاثیرگذار می‌دانستند. اوج این اعتراضات پس از بازی آخر ملوان مقابل بادران بود که یک پنالتی اشتباه 3 امتیاز را به بادران داد و واکنش تند مدیرعامل ملوان را در پی داشت. پژمان نوری مدیرعامل ملوان در مورد این بازی عنوان کرد:"اتفاقی در هفته پایانی و در زمین خودمان افتاد که قابل هضم نیست. یک داور دیگر چه کار باید بکند تا همه بفهمند قرار بوده بازی را به نفع حریف در بیاورد؟ آقایان ما تازه وارد این فوتبال نشده‌ایم. ملوان سال‌های سال است که از داوری‌ها ضربه خورده و اتفاقا با شاهکار همین داوران محترم (خورشیدی و کرمانشاهی) به لیگ یک سقوط کرد و تا مرز انحلال پیش رفت. حتی تصور این که این‌ها فقط اشتباهات سهوی داوری است توهین به شعور خودمان است! چطور می‌شود فکر کرد این فساد تا بالاترین درجات فدراسیون نفوذ نکرده وقتی با افراد خاطی به شدت برخورد نمی‌شود تا دیگر کسی به خود اجازه ندهد زحمات یک فصل تلاش شرافتمندانه یک مجموعه را به باد دهد؟ تا کی باید نجابت کنیم و ساکت باشیم؟ مگر دفعه قبل که در مسابقه لیگ با خیبر آن اتفاقات افتاد و موجب واکنش شدید سرمربی‌مان شد، چه کردند؟

در مسابقه امیدهای‌مان در خرم آباد هم به این بهانه که نمی‌توانند امنیت را تضمین کنند مانع ورود من به محل برگزاری مسابقه شدند. به آن‌ها گفتم مهم نیست تا اینجا نیامده‌ام که بیرون ورزشگاه بمانم اما در نهایت با اصرار کادر مربیان مان از حق خودم گذشتم. چه شد؟ مربیان مان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سر دروازه‌بان مان را شکستند تا با اسکورت نیروی انتظامی ورزشگاه را ترک کنند. واکنش فدراسیون چه بود؟ دعوت به خویشتنداری!

می‌دانم بعد از این صحبت ها به کمیته اخلاق احضار می شوم. با سری بالا و با افتخار برای دفاع از شرافت خودمان و روح فوتبال حاضر خواهم شد و ثابت می‌کنم آقایان و دوستان شان آمدند در انزلی و سوت داور را خریدند! باور کنید این رسم جوانمردی نیست که برای پیروزی تیم‌های محبوب‌تان سر بقیه تیم‌ها را ببرید! اما ما بازهم شرافتمندانه حرفمان را داخل زمین خواهیم زد و این بار شاهدانی به وسعت همه ایران خواهیم داشت."


بی توجهی مسئولان و مشکلاتی که حل نشده به فصل بعد موکول شدند

در کنار اشتباهات داوری، وضعیت میزبانی در شهرهای مختلف مساله‌ای بود که در طول فصل گذشته تیم‌ها را اذیت کرد و برگزاری مسابقات را تحت تاثیر خودش قرار داد. تیم‌های مختلف به خاطر شرایط و کیفیت بد زمین‌های مسابقه همیشه برای انجام بازی دچار مشکل بودند که مشکل قطع برق نیز به مساله میزبانی اضافه و در هفته‌های پایانی تبدیل به چالشی بزرگ شد. به طوریکه اگر در ورزشگاهی برق می‌رفت، مسئولان برگزاری مسابقات مجبور بودند بازی‌های دیگر را هم متوقف کنند تا مسابقات مهم به صورت همزمان انجام شوند!

مشکل میزبانی معمولا متوجه مسئولان شهری و استانی است چرا که آماده سازی یک ورزشگاه از عهده تیم‌ها خارج و در این زمینه به اراده‌ای فراتر از یک باشگاه نیاز است. به عنوان مثال، ورزشگاه پارس شیراز در اختیار هیات اتومبیلرانی و موتورسواری قرار گرفت و حتی در مقطعی از آن برای تبلیغات کاندیدای شورای شهر استفاده شد که تیم قشقایی را برای انجام تمرینات دچار مشکل کرد. اکنون در پایان مسابقات این فصل لیگ آزادگان، مشکلات این چنینی به طور کامل رفع نشده و این نگرانی وجود دارد که در فصل آینده هم با معضل نور، چمن، امنیت ورزشگاه‌ها، حضور غیرقانونی هواداران روی سکوها و درگیرهایی که به وجود می‌آورند و... روبرو باشیم. 

ضربه فومنی به اعتبار جامعه فوتبال در غفلت مدیران فدراسیون و سازمان لیگ

بی توجهی به تیم‌ها کار را به جایی رسانده که یک فرد با عقبه فعالیت سیاسی به عنوان مدیر در کنار گل ریحان البرز قرار گرفت؛ در حالیکه مدیرعامل گل ریحان دو بار حکم برکناری این فرد را صادر کرد اما به گفته خودش، اداره ورزش و جوانان البرز اجازه این کار را نمی‌دهد. حتی فومنی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: از نظر قانونی این تیم مدیرعامل ندارد و به خاطر همین سازمان لیگ این تیم را تحویل اداره تربیت بدنی استان البرز داده است.

این در حالی است که گل ریحان یک باشگاه خصوصی است و مشخص نیست آیا ادعای فومنی صحت دارد یا خیر. اگر صحت ندارد، چگونه می‌تواند به راحتی با رسانه‌ها صحبت کند و به اهالی فوتبال خوراک ناصحیح بدهد؟ اما اگر ادعای او صحت دارد، این سوال مطرح می‌شود که سازمان لیگ چگونه یک تیم خصوصی را به اداره ورزش و جوانان تحویل داده؟ اداره ورزش و جوانان طبق چه قانونی می‌تواند در عزل و نصب‌های یک باشگاه خصوصی تعیین تکلیف کند؟ ضمن اینکه طبق اظهار نظر رئیس هیات فوتبال البرز در گفت‌وگو با فارس و همچنین صحبت‌های مدیرکل اداره ورزش و جوانان در یک برنامه تلویزیونی، رضا رضایی مدیرعامل فعلی گل ریحان است.

مساله فومنی یک مساله ساده و گذرا نیست. تصمیم گیرندگان فوتبال ایران باید هر چه زودتر راهکاری برای حضور افراد غیرمرتبط کنار تیم‌ها به خصوص در لیگ یک و لیگ دو پیدا کنند تا در آینده مشابه چنین اتفاقی تکرار نشود. رفتار فومنی نه تنها به زعم رضایی آسیبی به برند گل ریحان بود، بلکه به کل جامعه فوتبال و آبروی آن ضربه زد. به همین خاطر لازم است که مدیران فدراسیون و سازمان لیگ به عنوان متولیان فوتبال توجه و نظارت بیشتری روی رفت و آمد در باشگاه‌ها داشته باشند.

(در اینجا گزارش کامل فارس در مورد مساله مدیریت باشگاه گل‌ریحان و همچنین انتقاد مدیر عامل این باشگاه از مسئولان ورزشی استان البرز را بخوانید)


اعتراضاتی که جواب روشنی نداشتند

در کنار این ماجرا، مسائل دیگری مانند ادعای فسخ غیرقانونی چند بازیکن خیبر و حضور بازیکنانی جدید به جای آن‌ها در کوران مسابقات که دامنه آن به جام حذفی و اعتراض تیم لیگ برتری نفت مسجدسلیمان هم کشیده شد یا ادعای جذب چند بازیکن در تیم نود ارومیه با وجود بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی، هیچ‌گاه جوابی روشنی نداشتند. مطمئنا اگر قرار باشد این روال در سال‌های آینده هم ادامه داشته باشد، نباید به اعتراضات و بیانیه‌های مختلف خرده گرفت. اگر باشگاهی ادعا کرده انتظار اهالی فوتبال این است که به ادعای او رسیدگی و جواب روشنی داده شود تا شاهد انباشته شدن شائبه‌ها و شک و ظن‌ها نباشیم. (اعتراض باشگاه قشقایی به جذب بازیکنان جدید در نود ارومیه و انتقاد معاون حقوقی نفت مسجد سلیمان به فسخ قرارداد بازیکنان خیبر 


انتهـــــــــــــــــــــــــای پیــــــــــــــــــــــــــام
بیشتر بخوانید
۰۰/۰۵/۰۵ ۲ ۰


درباره نویسنده

سلام ارکان پیام رسانی، عبارتند از: پیام، پیام رسان، پیام گیر، ابزار پیام رسانی و روش پیام رسانی. هر پیامی نیز دو رکن دارد؛ محتوا و قالب. رکن اول به «چه چیز گفتن» و رکن دوم به «چگونه گفتن»، مربوط می شود. نویسندگی نیز نوعی پیام رسانی است که در بعد محتوای نوشته، باید دیدگاه یا نگاهی نو را مطرح کرد و در بعد قالب نوشته، باید نگارشی نو را به قلم آورد. از این رو، نویسنده و وبلاگ نویسی کسی است که دیدگاهی نو یا نگاهی نو را با نگارشی نو، به خواننده انقال می دهد.ممنونم موفق باشید.

abdolnabi solimani

neveshte khod ra in ja benevisid


نظرات: (۰)

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مجله خبری ورزشی اسپورت استاردر وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

نظرتان را بیان کنید؟

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی